رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک – همراه شما تا رسیدن به نتیجه

فهرست مطالب رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک

رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک از کجا آمده؟

ریشه الهام‌بخش  رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک

بخش‌های رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک

        ۱- یادگیری

        ۲- مشاوره

        ۳- دورهمی

        ۴- کوچینگ 

رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک از کجا آمده؟

سال‌ها به کار آموزش مشغول بوده‌ام. مدتی طولانی به عنوان آموزش‌گیرنده و چند سالی به عنوان آموزش دهنده. رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک را برای رفع دغدغه اصلیم- پیاده‌سازی آموخته‌ها – ابداع کردم. به قول شاعر:

علم چندان که بیشتر خوانی

چون عمل در تو نیست نادانی

هر چه بیشتر می‌آموختم نگرانیم از این نادانی بیشتر می‌شد. راه‌های مختلفی را امتحان کردم. کم‌کم در پیاده‌سازی آموخته‌هایم- و در واقع تبدیل آن‌ها به مهارت- به موفقیت‌هایی دست پیدا کردم.

با قرار گرفتن در جایگاه آموزش‌دهنده متوجه شدم آموزش‌گیرنده در پیاده‌سازی آموخته‌ها نقش کمی دارد. این آموزش‌دهنده است که با به کارگیری روش‌های مختلف زمینه این کار را فراهم می‌کند. برای همین رسالت خودم رو کمک به آموزش‌گیرندکان در پیاده‌سازی آموخته‌ها قرار دادم. با بررسی عمیق روش‌های مختلف آموزشی و ترکیب و بومی‌سازی آن‌ها به رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک رسیدم.

برگشت به فهرست

 

ریشه الهام‌بخش  رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک

در تحقیقاتم برای پیدا کردن روش‌های آموزش به مبحث جالبی به اسم peeragogy برخورد کردم. این مبحث به تازگی در علم طراحی آموزشی مطرح شده. با شناخت آن متوجه شدم این روش، ریشه‌ای دیرینه در آموزش ایران دارد. دانشمندانی چون بوعلی‌سینا، زکریای رازی، شیخ‌بهایی، خواجه عبدا… انصاری و … در واقع به همین روش به درجات بالای علمی و مهارتی دست پیدا کردند. در گذشته مبانی علوم در مکتب‌خانه تدریس می‌شد. در آن‌جا بیشتر روی یادگیری تاکید می‌شد. در مکتب‌خانه، اموزندگان مطالبی را فرا می‌گرفتند و سوالات خود در مرود آن مطلب را از ملا (معلم) می‌پرسیدند.

کسانی که به دنبال عمق بخشیدن به دانسته‌ها، پیاده‌سازی آن‌ها و در نهایت افزودن بر دانش بشری بودند به نظامیه‌ها (چیزی شبیه دانشگاه در زمان حاضر) می‌رفتند. روش آموزش در نظامیه به این صورت بود:

  • آموزندگان در حجره استادان (کلاس درس) پای درس استاد می‌نشستند و با آن علم آشنا می‌شدند.
  • اشکالات خود را همان‌جا یا در فرصتی دیگر ار استاد می‌پرسیدند تا به فهمی نسبی از مطلب دست پیدا کنند.
  • با سایر آموزندگان دور هم جمع می‌شدند و در مورد مطلب با هم به مباحثه می‌پرداختند
  • بعضی از آن‌ها برای داشتن درکی عمیق‌تر از موضوع با استادی همراه می‌شدند (نمونه بسیار مشهور آن مولوی است که با شمس تبریزی همراه شد و با هدایت او به یک جامعه‌شناس بزرگ تبدیل شد)

رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک

همین روش سنتی – که بسیار خوب هم عمل کرده- الهام بخش رویکرد رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک (تلفیقی از سنت با علم روز) شد. 

در ادامه به تشریح اجزاء این رویکرد می‌پردازیم

برگشت به فهرست

بخش‌های رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک

همان طور که در بالا اشاره شد روش سنتی رسیدن به مهارت در ایران از چهار بخش تشکیل شده بود. رویکرد مهارت‌پروری کام‌دوک نیز با الهام از این روش فوق‌العاده موثر در چهار بخش طراحی شده است:

۱- یادگیری: شامل کتاب، کلاس، آموزش (انواع بسته‌های آموزشی)، کارگاه و …

در این بخش، آموزنده مبانی لازم برای مهارت موردنظر را فرا می‌گیرد. ممکن است کتابی برای مطالعه و خلاصه‌برداری معرفی شود. دیدن فیلم آموزشی یا شنیدن فایل صوتی آموزشی، روشی دیگر برای یادگیری در این بخش است. شرکت در کلاس، سمینار، کارگاه یا سایر موارد مشابه هم یکی از زوش‌های آشنایی با مبانی مهارت موردنظر است. هر کدام از این ابزارها ممکن است از تولیدات گروه مشاوره و آموزش ستارگان بیمه باشد یا توسط سایر مراجع اموزشی تهیه شده باشد. در هر صورت این منابع آموزشی را گروه مشاوره و آموزش ستارگان بیمه انتخاب و معرفی می‌کند. آموزنده، راهنمایی نیز برای بهره‌گیری از هر کدام از این منابع دریافت خواهد کرد تا دانش پایه مورد نیاز سایر بخش‌ها تامین گردد.

برگشت به فهرست

۲-  مشاوره: در این رویکرد، بخش مشاوره (برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با روش ابداعی بَختِ تَک در مشاوره اینجا کلیک کنیدبرای رفع ابهامات و اشکالات در فهم مطالب بخش قبل (یادگیری) گنجانده شده است. لازم به ذکر است مشاوره عموما برای حل یک مشکل یا پاسخ به یک سوال در یک یا حداکثر دو جلسه برگزار می‌شود

برگشت به فهرست

3- دورهمی

دورهمی، فعالیتی کاملا جدید و مفید در مهارت‌پروری است به شرطی که …

آموزندگان با مطالبی که از منابع مختلف یاد گرفته‌اند سعی می‌کنند مطالب را در کار و کسب خودشان پیاده‌سازی کنند. تجربیاتی به دست می‌آورند. مشکلات را شناسایی می‌کنند. با این اطلاعات در جمعی قرار می‌گیرند که آن‌ها هم با همین مسئله درگیر بوده‌اند.

می‌توانند تجربیاتشان را با هم به اشتراک بگذارند. یاد دادن به دیگران، بهترین روش نهادینه‌سازی آموخته‌هاست. هم مطلب برای خودشان بهتر جا می‌افتد هم با حل مشکل دیگران، حس خوبی می‌گیرند.

هر آموزنده مشکلاتی که با آن‌ها برخورد کرده را هم مطرح می‌کند. احتمالش کم نیست که کس دیگری راه‌حلی برای آن داشته باشد. اگر هم نداشت با راهنمایی مربی، آموزندگان با هم همفکری می‌کنند. راه‌حل‌هایی از این طریق به دست می‌آید که حتی با فکر کردن بسیار هم قابل دسترسی نبودند. (البته به نکته‌ای  هم باید توجه کنید. به قول معروف “سعی نکنید خودتان این کار را بکنید” ممکنه چنان سر در گم شوید که عطای انجام کار را به لقایش ببخشید دارویی که بیماری یک نفر را  درمان می‌کند اگر بدون کمک یک متخصص استفاده شود ممکن است دیگری را بکشد

بازاریابی اصولی بیمه

نگران نباشید! مربی کمکتان می‌کند از این روش، بهترین نتیجه را بگیرید.

برگشت به فهرست

4- کوچینگ

کوچینگ یعنی همراهی مراجعه‌کننده در مسیر پیاده‌سازی آموخته‌ها. با این ابزار، با راهنمایی مربی، مشکلات مسیر شناسایی می‌شوند. کوچ(مربی) به مراجعه‌کننده کمک می‌کند بهترین راه‌حل را برای خودش پیدا کند. این راه‌حل، مخصوص مراجعه‌کننده است. خواسته‌ها، توانایی‌ها، محدودیت‌ها، شرایط خاص، امکانات و به طور خلاصه همه مشخصات مراجعه‌کننده در نظر گرفته شده‌اند. پس اجرای آن خیلی راحت بوده و در کم‌ترین زمان ممکن و حداقل فشار به نتیجه خواهد رسید.

 

برگشت به فهرست

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
WhatsApp Me!
در واتساپ، پاسخگوی شما هستیم